Choć idea turystyki, w której standardem nie jest już zakwaterowanie w hotelu, a u osób prywatnych – poprzez platformy typu airbnb lub couchsurfing – przybiera na sile, nadal są sytuacje, w których to właśnie z hotelu jest nam najłatwiej skorzystać. Najczęściej dotyczy to miejscowości, w których trudno o alternatywne rozwiązania w kwestii noclegu – są to chociażby miejsca, w których infrastruktura turystyczna dopiero raczkuje.
Ale wybór hotelu może być wciąż dobrym rozwiązaniem dla rodziców z dzieckiem (często jest to osoba traktowana ulgowo), dla podróżujących ze zwierzęciem (wielu prywatnych właścicieli nie życzy sobie nocowania psa lub kota) czy po prostu dla… łowców okazji, ponieważ często większe sieci hotelowe oferują naprawdę dobre promocje.
Wybierając tę formę nocowania, pamiętajmy o możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z hotelem, która pozwoli nam nie tylko poczuć się bezpieczniej (uczucie często przydatne w przypadku reisefieber!), ale przede wszystkim – choć jedno łączy się z drugim – uzyskać wiele cennych informacji dotyczących noclegu, informacji mogących zresztą w znaczny sposób go ułatwić. A kto wie, może taki kontakt z hotelem pomoże nam uzyskać także…niższą cenę za nasz pobyt?
O co więc powinniśmy pracownika hotelu zapytać?
1. O ewentualne usytuowanie pokoju – czy zostaniesz zakwaterowany na piętrze lub parterze (bagaże!), czy masz możliwość wyboru takiego kwaterunku zgodnie ze swoimi preferencjami (również przydatne w przypadku małych dzieci!)? Czy pokój znajduje się na końcu korytarza? Jeśli podróżujesz np. z psem, może być to rozwiązanie wygodnie nie tylko dla ciebie, ale i dla innych gości. Dotyczy to także osób, które podróżują w grupie znajomych – będziecie mieli większą swobodą, wiedząc, że nie wpływacie swoim stylem życia na wypoczynek wszystkich gości hotelowych – usytuowanie na końcu korytarza pozwoli na swobodniejsze (aczkolwiek nie należy z tym przesadzać!) zachowanie.
2. O widok – tak cenny w wielu miejscowościach, zwłaszcza sanatoryjnych. Warto śmiało prosić o takie udogodnienia w przypadku noclegu nad morzem, na Mazurach, Kaszubach czy w naszych wspaniałych górach. W każdym innym przypadku, zawsze milej jest patrzeć na miejscowy park, las niż parking samochodowy – tu prawdopodobnie, oprócz nieznacznych różnic w cenach, obowiązuje przy rezerwacji zasada, kto pierwszy, ten lepszy. Ale obsługa hotelu na pewno zawsze jest skłonna do pójścia gościom na rękę. Jeśli masz kłopoty z zasypianiem – zaznacz, że nie chciałbyś okien w bliskości latarni miejskich. Jeśli potrzebujesz maksimum intymności – zaznacz, że nie chciałbyś okien wychodzących na parking samochodowy, zwłaszcza w przypadku usytuowania na niskich piętrach.
3. O udogodnienia w pokoju – zaczynając od łóżek, które są podstawą udanego wypoczynku. Jeśli jesteście rodzicami podróżującymi z małymi dzieckiem, które śpi z wami – zgłoście ten fakt obsłudze. Z pewnością ułatwi wam pobyt w hotelu podwójne łóżku zamiast dwóch pojedynczych.
4. O wyposażenie pokoju – czy znajduje się w nim telewizor (niektórzy, podróżujący służbowo, lubią spędzać przy nim wieczory, innym jest to zupełnie obojętne), czy znajduje się w nim czajnik (koniecznie z naczyniami lub możliwością wypożyczenia ich na czas pobytu z hotelowej kuchni) oraz suszarka do włosów (jej obecność w hotelowej łazience często bardzo odciąża kobiecy bagaż) – a jeśli nie, czy jest możliwość ich wypożyczenia na czas pobytu (wiele hoteli ma do dyspozycji gości takie sprzęty w swobodnie dostępnym miejscu np. tuż przy windach). Jeśli podróżujesz z psem – czy możliwym będzie uzyskanie dla twojego pupila misek na wodę i karmę? Czy na życzenie można również poprosić o wypożyczenie dodatkowego łóżeczka dla dziecka (jeśli tak, czy za opłatą?), wanienki, a nawet nocnika?
5. O wcześniejsze zameldowanie, późniejsze wymeldowanie – lub możliwość pozostawienia bagażu do czasu ostatecznego wyjazdu czy też odjazdu pociągu. Wiele hoteli jest bardzo elastycznych w tej kwestii – w przeciwieństwie do kwater prywatnych, wiele posiada również specjalny pokój, który pełni rolę schowka na bagaże tych gości, którzy nie mają jeszcze czy już dostępu do swojego pokoju.
6. O opłaty dodatkowe – za zwierzę, za dziecko (zwłaszcza, jeśli je z wami śniadanie), przechowanie bagażu, dodatkowe sprzątanie.
7. O kosmetyki – obecność w łazience hotelowej podstawowych kosmetyków typu mydło czy szampon do włosów, również bardzo odciąża bagaż. Ale uwaga – należy poprosić o ich wyszczególnienie. Są hotele (zwłaszcza niewielkie), które oferują w ramach darmowych minikosmetyków jedynie mydło – wtedy umycie włosów, może być niemałym problemem.
8. O opcje zamawiania taksówki (zwłaszcza przydatne za granicą) lub budzenia na życzenia (w przypadku nocnych lotów) – i czy są one darmowe? Warto również zapytać o opcję serwisu hotelowego – czy istnieje możliwość (a jeśli tak, do której godziny) zamówienia do pokoju ciepłej przekąski czy napoju?
9. O śniadania – tu również warto poprosić o przedstawienie formy, w jakiej podawane jest takie śniadanie (najczęściej są to szwedzkie bufety, ale często, za granicą, są to po prostu krótkie karty dań, z których wybieramy jedną potrawę), a także… jego zakresu. Zwłaszcza w przypadku diet wegetariańskich, wegańskich czy bezglutenowych. Śniadanie, które kosztuje kilkanaście czy kilkadziesiąt złotych, a podczas którego zjemy jedynie chleb tostowy z dżemem na pewno nie nastroi nas pogodnie na resztę dnia. Zapytaj o ewentualne personalizacje takiego śniadania, jak również o opcję napicia się jedynie gorących napojów – wiele większych sieci hotelowych oferuje możliwość skorzystania z bufetu śniadaniowego ograniczającą się jedynie do wypicia herbaty lub kawy. Oczywiście za niewielką opłatą.
10. O klimatyzację – to pytanie, które zdecydowanie powinno paść w przypadku podróży do krajów egzotycznych, a także w przypadku niewielkich hoteli w górach, do których podróżujemy zimą. Odpowiednia temperatura pomieszczenia to podstawa komfortowego pobytu!
11. O parking samochodowy – czy jest zapewniony w ramach pobytu w hotelu, czy w ramach ceny za pokój, czy należy za niego dodatkowo zapłacić? Czy możliwy jest parking publiczny – w bliskiej okolicy hotelu?
12. O… zniżki! – branża hotelarska doskonale zdaje sobie sprawę z faktu, jak silną konkurencją są dla niej prywatne kwatery, zwłaszcza w dużych miastach. Dlatego też stara się robić wszystko, by nie tylko zatrzymać przy sobie ewentualnego gościa, ale przede wszystkim… przyciągnąć go do siebie. Możesz być zaskoczony elastycznością pracowników recepcji w hotelu w kwestii negocjowania ceny, zwłaszcza przez telefon, a nie poprzez pośredników (strony Internetowe), oczywiście – pozytywnie zaskoczony. Powodzenia!
Najnowsze komentarze